Проєкт Положення про центр професійного розвитку педагогічних працівників, з яким ми, методисти методичного кабінету комунальної установи «Новоархангельський районний центр по обслуговуванню закладів освіти» Новоархангельської районної ради Кіровоградської області, мали змогу ознайомитись, ставить, на нашу думку, під сумнів створення та існування Центрів у цілому.
По-перше, категорично не слід прив’язувати діяльність центру до кількості педагогічних працівників, які працюють у закладах освіти на території обслуговування Центру (п.4 Положення). Наприклад, якщо, педпрацівників менше 500 у сільській місцевості, то Центр засновником може не утворюватися взагалі?
Чи проводилося розробниками проєкту вивчення і аналіз ситуації щодо кількості педпрацівників в більшості ОТГ чи, наприклад, в сільських районах областей центральної України? Їх у більшості випадків менше 500. Отже, замість створення сучасних Центрів може статися ситуація, коли діючі методичні кабінети існувати перестануть, а натомість не буде створено нічого.
З іншого боку, згідно проєкту кількість консультантів має визначатися засновником з розрахунку одна тарифна ставка не менш як на 200 педагогічних працівників. Чому на 200, а не на 50, чи 100 педагогічних працівників? Якими нормативними документами чи даними керувалися розробники проєкту?
На нашу думку, було б доцільно ввести посади консультантів за напрямками знань чи освітніми напрямками: дошкільний, початкова школа, філологічний, природничо-математичний, суспільні дисципліни, психологічний, позашкільний, виховний тощо.
Прив’язка ж до кількості педагогічних працівників (200 на одну тарифну ставку консультанта Центру) призведе до значного скорочення працівників, методистів нині діючих методичних кабінетів, які, до речі, добре знають алгоритм і специфіку виконання зазначених у проєкті завдань, та до збільшення навантаження за обсягом роботи на консультантів, що аж ніяк не призведе до підвищення якості методичного супроводу, професійної підтримки та сприяння професійному розвитку педагогічних працівників. Адже не може одна людина бути професіонально обізнаною з усіх галузей знань та напрямків!
Крім того, у проєкті не передбачено:
методичний супровід організації атестації та сертифікації педагогічних працівників;
ведення кадрової роботи;
координація моніторингової діяльності та зовнішнього незалежного оцінювання;
координація та проведення ІІ та підготовка до ІІІ етапів всеукраїнських учнівських олімпіад;
координації діяльності щодо узагальнення бібліотечних фондів та замовлення підручників та багато інших завдань, які нині успішно виконуються методистами методичних кабінетів.
Чи ці завдання вже не стоятимуть перед працівниками Центрів?
Незрозуміло, яка державна установа (п.10 Положення) має здійснювати координацію, моніторинг та сприяння діяльності Центрів.
У проєкті ніяк не відображена координація роботи Центрів з обласними інститутами післядипломної освіти.
Наші пропозиції:
в положенні прописати, що Центри мають бути обов’язково створеними у межах території обслуговування, що визначається його засновником, незалежно від кількості педагогічних працівників (прибрати нормативну чисельність педагогічних працівників);
у штатний розпис ввести:
не менше 4 посад консультантів з різних напрямків освіти (без врахування чисельності педагогічних працівників);
посаду системного адміністратора;
чітко прописати, яка державна установа (п.10 Положення) має здійснювати координацію, моніторинг та сприяння діяльності Центрів;
чітко відобразити координацію роботи Центрів з обласними інститутами післядипломної освіти.
Методисти методичного кабінету
комунальної установи
«Новоархангельський районний центр
по обслуговуванню закладів освіти»
Новоархангельської районної ради
Кіровоградської області